Våra medarbetare

Niklas Kia Maj 2017

 

Med kunden i fokus som ständig ledstjärna och ett medfött intresse för bilar var    steget mot en yrkesväg inom bilförsäljning inte så långt för vår KIA-säljare Niklas Mårtensson. Med lång erfarenhet, gedigen kunskap och mycket värme har Niklas satt KIA ordentligt på kartan hos oss på Otto Olssons Bil.

– Jag är uppvuxen inom bilbranschen kan man säga, säger Niklas. Min far hade verkstad därhemma så det har alltid hängt med. Efter att ha drivit godis- och tobaksbutik i många år i Tomelilla var det dags för något nytt – jag sålde butiken -07 och sedan dess har det handlat om bilar. Det känns väldigt skoj att jobba på hemmaplan i Tomelilla där jag känner många sedan lång tid tillbaka, det trivs jag ypperligt med!

När Niklas började hos oss för drygt tre år sedan fick han ansvar för vår KIA-försäljning. Sedan dess har försäljningen av KIA fördubblats hos oss.

– Det har gått otroligt fort och har varit en fantastisk utveckling! KIA är ett roligt märke att jobba med där det händer mycket. De satsar på framtiden både när det gäller funktion, design och miljö – under året kommer det bland annat att lanseras en helt ny sportbil och så fortsätter utvecklingen av hybrid-bilar. Att våra kunder är nöjda med vår service och vårt bemötande har alltid stått i fokus här på Otto Olssons Bil. Det är något som genomsyrar hela vår verksamhet – från kundmottagning och verkstad till försäljning.

– Att kunden känner sig nöjd i alla lägen, genom hela kedjan är det absolut viktigaste för oss, säger Niklas. Jag försöker alltid ställa upp och hjälpa till, tänka mig in i kundens situation, måna om dem och ge det där lilla extra. Det är roligt när man kan överträffa förväntningar så att kunden väljer att återkomma till oss.

Välkommen in till oss på Otto Olssons Bil för att kolla in vårens KIA-nyheter!

Framåtdriv och hög kompetens i verkstan

Lars H Feb 2017
I takt med att nya bilmodeller, motorer och framtidens teknik utvecklas höjs också kraven på kompetens i vår verkstad. Att våra tekniker har tillgång till löpande utbildningar är viktigt för oss för att vi på bästa sätt ska kunna erbjuda bästa service och kunskap till våra kunder. Lars Hosak jobbar som diagnostekniker för Mercedes Benz i vår verkstad – den högsta möjliga nivån inom Mercedes utbildningssystem.
– Min främsta uppgift är att diagnostisera problemen på bilen, berättar Lars. Jag gör felsökningar av hela bilen, oavsett om det gäller bromsar, motor eller teknik. Om det visar sig vara ett komplicerat fel är det jag som planerar och sammanför de olika systemteknikerna, som är experter på respektive område och åtgärdar problemet. Många gånger kan ju ett fel vara förknippat med flera olika områden.
Med allt mer komplexa system krävs specifik kunskap. Inom Mercedes finns därför tre olika utbildningsnivåer: underhållstekniker, systemtekniker och diagnostekniker.
– Jag började jobba med Mercedes 2001, då som underhållstekniker. Därefter har jag avancerat och har sedan jag började på Otto Olssons Bil 2010 jobbat som diagnostekniker. För att hålla jämna steg med branschens frammarsch är Lars ofta på utbildningar på Mercedes i Malmö.
– Utbildningarna är ett måste för att hålla oss uppdaterade, säger Lars. Det är både breda och djupgående kurser. Mercedes satsar stort på ny teknik, det är ett spännande bilmärke att jobba med som hela tiden siktar framåt och har höga målsättningar.
Mercedes framåtdriv är något som också stämmer väl överens med andan här på Otto Olssons Bil, menar Lars: – Jag trivs väldigt bra med att jobba här. Det finns ett driv i företaget att hela tiden bli ännu bättre – hos oss ska kunden få det lilla extra.
Alla kunder är lika viktiga och vi jobbar varje dag för att bli nummer ett inom både service, bemötande och proffsighet.

 

Två tummar upp!

Kund April 2017
Det betyget ger vår kund Olof Jönsson oss på Otto Olssons Bil. Det gör oss såklart både stolta och väldigt glada.
– Jag har varit kund här sedan 2012, när Otto Olssons började sälja KIA, säger Olof som varit märket trogen och kört en rad KIA-modeller under snart 20 år.
Att det blev just KIA var egentligen en slump. Olof fick upp ögonen för en lansering av ett nytt bilmärke på den svenska marknaden. Han gillade KIAs nytänk och den då helt nya modellen med SUV-känsla – och resten är historia.
– Jag har aldrig haft något krångel med KIA, det bara fungerar och det gillar jag. Det är också mycket bil för pengarna, en bra och pålitlig bruksbil. Jag har kört flera olika modeller, säger Olof och räknar till totalt nio bilar genom åren. Jag försöker hålla mig uppdaterad och tycker det är roligt att följa med i utvecklingen.
Olof är också företagare och driver sedan många år tillbaka Olofs installation och service AB i Sjöbo. Genom att företagsleasa tre Mercedes skåpbilar med lift – Olof har två och hans kollega ytterligare en – hos oss på Otto Olssons är verksamheten alltid i rullning.
– Vi är beroende av att alltid vara i rörelse för att inte verksamheten ska avstanna. Det är väldigt smidigt att leasa företagsbilarna och är det något problem som uppstår ringer jag bara Håkan, transportbilssäljare på Otto Olssons, så löser han det.
– Otto Olssons Bil med personal är verkligen topp! Ja, ni ska ha allt beröm, fortsätter Olof och vänder sig till vår KIA-säljare Niklas. Jag vill gärna vara med och sprida det goda ordet om er service och ert goda bemötande.
– Det är såklart jätteroligt att höra, säger Niklas glatt. Vårt motto är våra kunder ska vara 100 % nöjda. Vi försöker alltid hitta en lösning som passar varje kunds behov.– Det är också därför man kommer tillbaka, inflikar Olof.
Det är jätteviktigt som kund att känna sig sedd och hörd. Jag har rekommenderat flera att vända sig till er, både inom familjen och på jobbet. Det fungerar helt enkelt kanon!

Fixar felet med kunskap och omsorg

Sven Mars 2017
När oturen är framme är det bra att ha en trygg bilverkstad i ryggen. Till vår skadeverkstad, där skadetekniker Sven Pålsson jobbar, kommer skadade bilar av vitt skilda märken för att efter reparation och extra omsorg åter rulla ut på vägarna.
– Jag och min kollega Mikael jobbar i team – han tar emot den skadade bilen, gör en första besiktning och sköter skaderegleringen gentemot kundens försäkringsbolag – därefter tar mitt jobb i skadeverkstan vid, berättar Sven.
Det handlar om allt från demontering till montering, mekaniska- till yttre fel som trasiga rutor eller lösa backspeglar. En dag är sällan den andra lik!
Det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att arbetet i skadeverkstaden ska fungera. Hit kommer en brokig blandning av olika bilmärken och fordonstyper; personbilar, transport- och företagsbilar.
– Ja, det gäller att ha koll på mycket och hålla sig uppdaterad, säger Sven. Det handlar mycket om bra planering, att tänka ett steg längre, för att allt ska flyta på på bästa sätt.
Bilintresset har alltid funnits där för Sven som innan han började hos oss 2008 bland annat drivit egen bilverkstad.
– Jag har alltid jobbat inom bilbranschen och känner mig väldigt hemma i det mekaniska. Vi är ett glatt gäng här på Otto Olssons Bil med en verkstad som vuxit mycket under åren.
Vårt mål är alltid att utföra ett bra arbete och göra våra kunder nöjda.

 

En verkstad i framkant

Ken Juni 2017
Vår medarbetare Ken Perssons stora bil- och motorintresse har hängt med honom ända sedan barnsben och därför kändes karriärvalet, att bli underhållstekniker, givet redan tidigt i livet.
– Jag älskar bilar och motorer och kan inte tänka mig att jobba med något annat. Jag får syssla med det jag tycker om hela dagarna, ler Ken stort och berättar vidare att han även meckar med sina privata bilar på fritiden.Ken började som underhållstekniker hos oss på Otto Olssons Bil i november i fjor och arbetar uteslutande med Mercedes Benz.
Genom att fokusera på ett bilmärke blir våra tekniker experter på ett varumärke vilket ger trygghet åt våra kunder som kan lita på att vi alltid levererar bästa möjliga service och hög kompetens just för deras bil.
Att arbetet som tekniker i verkstan i hög grad blivit alltmer tekniskt är något Ken håller med om. För att våra tekniker ska vara uppdaterade på den senaste tekniken deltar de ofta vid olika kurser och seminarier anpassade för deras specifika märke.
– Det räcker inte längre att bara kunna mecka utan man måste hänga med på den tekniska biten som blir allt större.
Det går fort framåt och vi på Otto Olssons håller oss alltid i framkant med det senaste, vilket är intressant för oss som jobbar och bra för våra kunder.
Ken har sedan starten snabbt kommit in i vår gemenskap och blivit en i Otto Olsson-familjen vilket vi såklart är väldigt glada för. – Jag trivs jättebra. Det är ett härligt gäng att arbeta med och företaget gör allt för att vi medarbetare ska trivas. Det är ordning och reda och allt jag behöver för att göra mitt jobb så bra som möjligt finns till hands, avslutar Ken.

 

Målet – ett problemfritt bilägande

Daniel Mars 2017
Varje bil som lämnar verkstaden ska vara tipp topp. Det är vår medarbetare Daniel Karlssons motto. Som underhållstekniker hos oss på Otto Olssons Bil ser han till både inbytta och nya bilar är servade, körklara och i bästa skick när de rullar ut på vägarna.
– Jag kontrollerar allt från eventuella transportskador till att bilen har rätt däck. Jag jobbar mest med Mercedes, men också till viss del med KIA, berättar Daniel. Ofta gör jag också eftermonteringar av tillvalsdelar som backsensorer eller dragkrokar. Vi vill att våra kunder ska ha ett problemfritt bilägande, därför är en ordentligt genomgång och en noggrann service innan bilen levereras viktigt.
Bilintresset har löpt som en röd tråd genom Daniels liv. Förutom ett 10-tal hobbybilar som upptar en stor del av fritiden har han varit en del av vårt team på Otto Olssons i snart 17 år.
– Det har blivit några olika roller genom åren – jag har jobbat på både skadeavdelningen och med rekonditionering inom företaget. Jag har stor nytta av att ha provat på flera delar i mitt jobb idag. Man har fått ett öga för detaljer som är värdefullt att ha här i verkstan.
Utvecklingen i bilbranschen rullar allt snabbare. Det är mycket på gång hela tiden och det är viktigt för oss att hålla kunskapen i vår verkstad på en hög nivå för att på bästa sätt möta våra kunders behov och efterfrågan. Därför går våra tekniker löpande utbildningar och blir uppdaterade om det allra senaste.
– Eftersom jag har ett stort eget intresse för bilar tycker jag det är roligt med allt nytt som händer, säger Daniel. Jag älskar fina bilar och att se resultatet – felfria bilar som lämnar verkstan – är det bästa med mitt jobb.

Solklar väg till självklart yrke

Viktor Maj 2017
Det som började med småreparationer av cyklar och mormors gamla bil blev en glasklar yrkesbana för Viktor Lempinen. Idag är han en del av vårt kunniga teknikerteam som varje dag jobbar med service och reparationer i verkstaden.
– Jag har alltid varit intresserad av att meka, skruva isär och sätta ihop – det började jag med så fort jag kunde hålla i en skruvmejsel, säger Viktor. Intresset ledde fram till fordonsutbildningen och min praktik gjorde jag här på Otto Olssons, strax därefter började jag jobba i verkstan – det är fyra år sedan i april.
Även om Viktor och hans teknikerkollegor inte så ofta träffar våra kunder – på grund av säkerhetsskäl kan vi inte ta emot besökande i bilverkstan – görs varje år undersökningar där du som kund ger ett omdöme om servicen och det utförda arbetet.
– Vi har fått bra betyg från våra kunder vilket känns jätteroligt. Vi jobbar hela tiden med målet att göra kunderna nöjda och leva upp till deras förväntningar.
I takt med att nya bilmodeller, motorer och framtidens teknik utvecklas höjs kraven på våra medarbetares kompetens. Hos oss på Otto Olssons Bil ryms massor av kunskap och erfarenhet under ett och samma tak och våra tekniker erbjuds löpande kurser och utbildningar för att hålla jämna steg med utvecklingen.
– Jag jobbar med alla bilmärken, utom Mercedes som våra Mercedes-utbildade tekniker tar emot. KIA tycker jag är en väldigt trevlig bil att jobba med som blir alltmer populär och börjar komma ifatt när det gäller både körkänsla, elektronik och andra finesser, säger Viktor.
Vi är ett bra gäng i verkstan, det är lite som en andra familj. Det finns många med lång erfarenhet att fråga om man stöter på patrull. Vi hjälps alla åt.

 

Planering A och O för nyanställd kraft

Joacim lagert Feb 2017
För att arbetet i vår verkstad ska rulla på och aldrig stå stilla krävs en hel del planering och rätt reservdelar vid rätt tillfälle. Det är något som vår nya medarbetare Joacim Lindholm och hans kollegor Stefan och Sune på reservdelsavdelningen har full koll på.
– Vi får en plocklista av kundmottagarna och ser sedan till att allt finns hemma i tid för reparationen, berättar Joacim. Vi har ett stort lager med reservdelar på plats och har vi det inte hemma beställer vi det från våra bilagenturer. Sedan packar vi allt till verkstaden i lådor märkta med varje bils registreringsnummer.
Joacim är ett nytt ansikte här hos oss på Otto Olssons Bil, men han är långt ifrån ny i branschen.– Jag har elva års erfarenhet av att jobba med reservdelar, säger Joacim. Planering är en stor del av arbetet – vi försöker alltid ha minst en veckas framförhållning för att alla delar ska hinna hit i tid. Det får aldrig stå still. Vi måste se till att allt finns på plats så att teknikerna kan utföra jobbet åt kunden.
Bilar har alltid varit ett stort intresse, men att det blev just reservdelar var lite av en slump.
– Jag halkade in på reservdelar kan man säga. När det dök upp en möjlighet här på Otto Olssons Bil kändes det väldigt roligt. Jag har jobbat lokalt i Tomelilla tidigare och kände väl till företaget, man har alltid hört mycket gott om Otto Olssons Bil.
Det är en härlig stämning bland arbetskamraterna och alla hjälps åt – jag har blivit väldigt väl mottagen.