Våra medarbetare

Med kunden  i fokus

Med kunden i fokus som ständig ledstjärna och ett medfött intresse för bilar var steget mot en yrkesväg inom bilförsäljning inte så långt för vår KIA-säljare Niklas Mårtensson. Med lång erfarenhet, gedigen kunskap och mycket värme har Niklas satt KIA ordentligt på kartan hos oss på Otto Olssons Bil.

– Jag är uppvuxen inom bilbranschen kan man säga, säger Niklas. Min far hade verkstad därhemma så det har alltid hängt med. Efter att ha drivit godis- och tobaksbutik i många år i Tomelilla var det dags för något nytt – jag sålde butiken -07 och sedan dess har det handlat om bilar. Det känns väldigt skoj att jobba på hemmaplan i Tomelilla där jag känner många sedan lång tid tillbaka, det trivs jag ypperligt med!

När Niklas började hos oss för drygt tre år sedan fick han ansvar för vår KIA-försäljning. Sedan dess har försäljningen av KIA fördubblats hos oss.

– Det har gått otroligt fort och har varit en fantastisk utveckling! KIA är ett roligt märke att jobba med där det händer mycket. De satsar på framtiden både när det gäller funktion, design och miljö – under året kommer det bland annat att lanseras en helt ny sportbil och så fortsätter utvecklingen av hybrid-bilar. Att våra kunder är nöjda med vår service och vårt bemötande har alltid stått i fokus här på Otto Olssons Bil. Det är något som genomsyrar hela vår verksamhet – från kundmottagning och verkstad till försäljning.

– Att kunden känner sig nöjd i alla lägen, genom hela kedjan är det absolut viktigaste för oss, säger Niklas. Jag försöker alltid ställa upp och hjälpa till, tänka mig in i kundens situation, måna om dem och ge det där lilla extra. Det är roligt när man kan överträffa förväntningar så att kunden väljer att återkomma till oss.

Välkommen in till oss på Otto Olssons Bil för att kolla in vårens KIA-nyheter!

Framåtdriv och hög kompetens i verkstan

I takt med att nya bilmodeller, motorer och framtidens teknik utvecklas höjs också kraven på kompetens i vår verkstad. Att våra tekniker har tillgång till löpande utbildningar är viktigt för oss för att vi på bästa sätt ska kunna erbjuda bästa service och kunskap till våra kunder. Lars Hosak jobbar som diagnostekniker för Mercedes Benz i vår verkstad – den högsta möjliga nivån inom Mercedes utbildningssystem.

– Min främsta uppgift är att diagnostisera problemen på bilen, berättar Lars. Jag gör felsökningar av hela bilen, oavsett om det gäller bromsar, motor eller teknik. Om det visar sig vara ett komplicerat fel är det jag som planerar och sammanför de olika systemteknikerna, som är experter på respektive område och åtgärdar problemet. Många gånger kan ju ett fel vara förknippat med flera olika områden.

Med allt mer komplexa system krävs specifik kunskap. Inom Mercedes finns därför tre olika utbildningsnivåer: underhållstekniker, systemtekniker och diagnostekniker.

– Jag började jobba med Mercedes 2001, då som underhållstekniker. Därefter har jag avancerat och har sedan jag började på Otto Olssons Bil 2010 jobbat som diagnostekniker. För att hålla jämna steg med branschens frammarsch är Lars ofta på utbildningar på Mercedes i Malmö.

– Utbildningarna är ett måste för att hålla oss uppdaterade, säger Lars. Det är både breda och djupgående kurser. Mercedes satsar stort på ny teknik, det är ett spännande bilmärke att jobba med som hela tiden siktar framåt och har höga målsättningar.

Mercedes framåtdriv är något som också stämmer väl överens med andan här på Otto Olssons Bil, menar Lars: – Jag trivs väldigt bra med att jobba här. Det finns ett driv i företaget att hela tiden bli ännu bättre – hos oss ska kunden få det lilla extra. Alla kunder är lika viktiga och vi jobbar varje dag för att bli nummer ett inom både service, bemötande och proffsighet.

 

Målet – ett problemfritt bilägande

Varje bil som lämnar verkstaden ska vara tipp topp. Det är vår medarbetare Daniel Karlssons motto. Som underhållstekniker hos oss på Otto Olssons Bil ser han till både inbytta och nya bilar är servade, körklara och i bästa skick när de rullar ut på vägarna.

– Jag kontrollerar allt från eventuella transportskador till att bilen har rätt däck. Jag jobbar mest med Mercedes, men också till viss del med KIA, berättar Daniel. Ofta gör jag också eftermonteringar av tillvalsdelar som backsensorer eller dragkrokar. Vi vill att våra kunder ska ha ett problemfritt bilägande, därför är en ordentligt genomgång och en noggrann service innan bilen levereras viktigt.

Bilintresset har löpt som en röd tråd genom Daniels liv. Förutom ett 10-tal hobbybilar som upptar en stor del av fritiden har han varit en del av vårt team på Otto Olssons i snart 17 år.

– Det har blivit några olika roller genom åren – jag har jobbat på både skadeavdelningen och med rekonditionering inom företaget. Jag har stor nytta av att ha provat på flera delar i mitt jobb idag. Man har fått ett öga för detaljer som är värdefullt att ha här i verkstan.

Utvecklingen i bilbranschen rullar allt snabbare. Det är mycket på gång hela tiden och det är viktigt för oss att hålla kunskapen i vår verkstad på en hög nivå för att på bästa sätt möta våra kunders behov och efterfrågan. Därför går våra tekniker löpande utbildningar och blir uppdaterade om det allra senaste.

– Eftersom jag har ett stort eget intresse för bilar tycker jag det är roligt med allt nytt som händer, säger Daniel. Jag älskar fina bilar och att se resultatet – felfria bilar som lämnar verkstan – är det bästa med mitt jobb.

Planering A och O för nyanställd kraft

För att arbetet i vår verkstad ska rulla på och aldrig stå stilla krävs en hel del planering och rätt reservdelar vid rätt tillfälle. Det är något som vår nya medarbetare Joacim Lindholm och hans kollegor Stefan och Sune på reservdelsavdelningen har full koll på.

– Vi får en plocklista av kundmottagarna och ser sedan till att allt finns hemma i tid för reparationen, berättar Joacim. Vi har ett stort lager med reservdelar på plats och har vi det inte hemma beställer vi det från våra bilagenturer. Sedan packar vi allt till verkstaden i lådor märkta med varje bils registreringsnummer.

Joacim är ett nytt ansikte här hos oss på Otto Olssons Bil, men han är långt ifrån ny i branschen.– Jag har elva års erfarenhet av att jobba med reservdelar, säger Joacim. Planering är en stor del av arbetet – vi försöker alltid ha minst en veckas framförhållning för att alla delar ska hinna hit i tid. Det får aldrig stå still. Vi måste se till att allt finns på plats så att teknikerna kan utföra jobbet åt kunden.Bilar har alltid varit ett stort intresse, men att det blev just reservdelar var lite av en slump.

– Jag halkade in på reservdelar kan man säga. När det dök upp en möjlighet här på Otto Olssons Bil kändes det väldigt roligt. Jag har jobbat lokalt i Tomelilla tidigare och kände väl till företaget, man har alltid hört mycket gott om Otto Olssons Bil.Det är en härlig stämning bland arbetskamraterna och alla hjälps åt – jag har blivit väldigt väl mottagen.

Bred kunskap en trygghet för kunden

I vår verkstad är det alltid full aktivitet. Här jobbar vårt tekniker-team varje dag med att lösa både små- och stora reparationer åt våra kunder.Magnus Larsson har jobbat som underhållstekniker hos oss sedan 2003 och är ansvarig för Mercedes transportbilar.

– Jag har främst hand om Mercedes transportbilar, men det blir även en del Opel och KIA, berättar Magnus. Att jobba med Mercedes är väldigt utvecklande och roligt, jag lär mig nya saker hela tiden.Företaget satsar mycket på utbildning och kurser, vilket känns nyttigt och något jag verkligen kan använda mig av “på golvet”. 

Att våra medarbetare är uppdaterade med den senaste kunskapen om våra bilmärken och om branschen i stort är en viktig del i vardagen på Otto Olssons Bil. Vi vill alltid att våra kunder ska känna sig trygga i att vända sig till oss.

– Det är jättebra att vi får möjlighet att vidareutbilda oss och bredda vår kunskap, menar Magnus som började hos oss som praktikant under sina studier, fortsatte som sommarjobbare och sedan som anställd. Jag har alltid haft ett stort intresse för bilar, så det var självklart för mig att styra in på den här vägen.

God service den röda tråden

Det blev ett spännande besök i Mercedes-Benz fabrik i Bremen när vår kundmottagare Fredrik Nilsson reste till Tyskland i somras. Besöket var en del av den utbildning som Fredrik just nu går för att bli en av Mercedes certifierade servicerådgivare.

– Oerhört intressant, lärorikt och häftigt att se hur bilarna byggs, säger Fredrik entusiastiskt. Det är en minutiös och exakt produktion och en otrolig logistik i fabrikerna. Produktionen stannar aldrig upp och allt måste klaffa.

Tillsammans med en guide visades gruppen runt i fabriken där Mercedes C-klass och GLC Coupé sätts samman.

– Det var en riktig wow-upplevelse! Man får en annan förståelse för hur avancerade dagens bilar är med komplicerad elektronik och funktioner. Och så var det väldigt fascinerande att se dessa industribyar – som egna små samhällen där flera tusen personer både jobbar och bor.

På Otto Olssons Bil satsar vi kontinuerligt på att uppdatera vår kunskap och vidareutbilda våra medarbetare, så att du som kund ska känna dig väl omhändertagen och trygg hos oss.
Certifieringen som servicerådgivare för Mercedes, som hålls på Mercedes-Benz Global Training i Malmö, är ytterligare ett steg i ledet för ökad service. I december är det dags för examensprov för Fredrik.

– Det handlar om att se kundens behov och att ha öga för detaljer. Med certifieringen säkerställs att den goda servicen löper som en röd tråd genom vårt arbete. Att kunden är nöjd står alltid i fokus! säger Fredrik glatt.

Välkommen till teamet!

Vi hälsar vår nye försäljare Marcus Svensson varmt välkommen till gänget här på Otto Olssons Bil! Med lång erfarenhet av sälj och ett brinnande intresse för bilar och motorsport är vi säkra på att våra kunder kommer ha lika stor glädje av Marcus kunskap och personlighet som vi.

– Jag kommer främst att hjälpa Micke med försäljning av Mercedes och Mercedes AMG. Det känns fantastiskt roligt och jag har blivit väldigt väl omhändertagen av mina nya kollegor, säger Marcus glatt som senast jobbat med försäljning av byggmaterial.

Om bilbranschen är en ny arena för Marcus så är försäljning det inte. Säljyrket har alltid varit det självklara vägvalet och att kombinera det med sitt stora bilintresse – det passar honom alldeles utmärkt.

– Att träffa kunder, hjälpa dem att hitta rätt och se dem bli nöjda med affären är en fantastisk upplevelse. Det handlar mycket om att läsa av kunden och kartlägga hur behovet ser ut, det kan skilja sig mycket från person till person, så det gäller att hitta den perfekta matchningen.Tillsammans med kunderna skräddarsyr vi sedan bilen så att den passar just dem, säger Marcus.

Mästerlig kunskap i vår verkstad

Att följa med i utvecklingen och erbjuda det senaste är något vårt hjärta alltid klappat lite extra för på Otto Olssons Bil. Därför är vi väldigt stolta över att vi inom kort kommer att ha två KIA-masters i vår verkstad – allt för att ge våra kunder allra bästa kunskap och service.

– Jag brinner för detta märke! säger Christian Hansson som alltid ser till att ge det där lilla extra för våra KIA-kunder när det är dags för service. Under våren har han tagit steget till den högsta nivån inom KIAs teknikerutbildning.Utbildningen, som hålls i KIAs huvudkvarter i Stockholm lockar tekniker från hela landet och består av tre steg: certifierad KIA-tekniker, expert och master.

– Just nu har jag påbörjat KIAs master-nivå, berättar Christian. Det innebär att jag efter examen i höst kommer att ha full access och kunskap kring KIAs alla bilmodeller och teknik. Det gör mig också mer självständig i att fatta beslut, vägleda mina kollegor och informera och ge råd åt kunderna.

Vår servicetekniker Mats Nordin är sedan tidigare KIA-master och med Christians expertis har vi snart två – något unikt, menar Christian, att ha på ett och samma ställe.Examensprovet består av ett praktiskt och ett teoretiskt test och pågår under två intensiva dagar.

– Det handlar om att lösa problem som kan uppstå. Vi jobbar hela tiden med att hålla oss uppdaterade. Det händer mycket hela tiden med nya modeller, el-bilar och teknik. Jag tycker att KIA har fått sig ett ordentligt lyft de senaste åren med mycket ny och spännande teknologi.

Vi önskar såklart Christian lycka till med slutspurten på studierna!

Full fart på banan för historiska pärlor

Den 16 juni är det dags att dra på sig den tidstypiska racingoverallen och finpolera hjälmen.Historic Race samlar veteranbilsentusiaster från hela landet och vi håller tummarna för vår VD Christer Olsson som är en av de tävlande i sin SAAB 96 Sport 1962.

– Intresset för racing med historiska bilar har vuxit sig väldigt stort och blivit populärt i hela Europa, berättar Christer som köpte sin SAAB, som byggdes om till racingbil på 60-talet, och började köra lopp för fem år sedan.

Racerhistoriska Klubben arrangerar tio lopp om året, fördelat på fem träffar som pågår under totalt fyra dagar då deltagarna både tränar, tävlar och umgås.Den 16 juni är det dags för Gelleråsen i Karlskoga samt Knutstorp och den unika inramningen tillför något extra.

– Eventet är tidsenligt och både förare och publik är klädda i dåtidens mode, det är som att gå rakt in i en kuliss! På banan ser man allt från små hundkojor till stora SAABar, det är stor variation som gör det väldigt roligt för publiken att titta på.

De populära eventen brukar locka runt 7000-8000 besökare som samlas för att beskåda de 300-350 bilarna in action. Under de senaste tävlingarna kom Christer hem med en silvermedalj, men denna gång kanske det stundar ett guld…

– Jag kör mest för att det är så roligt och för att det är skoj att träffa så många andra med samma intresse. Men det är klart, hornen växer när tävlingsflaggan viftar! skrattar Christer. Det är alltid härligt att vinna.

 

 

Detaljer och funktion i bästa kombination



Med känsla för skräddarsydda lösningar och fokus på långsiktiga kundrelationer har Håkan Rosenberg, säljare för transportfordon hos oss på Otto Olssons Bil, satt många företagsbilar i rullning!

– Jag jobbar främst med våra företagskunder, berättar Håkan. Många av dem är hantverkare och har ett stort behov av en specialanpassad bil med plats för verktyg och material som de behöver i jobbet. Jag får inblick i väldigt många olika verksamheter och lär mig nya saker varje dag!Efter ett möte med kunden tar Håkan fram ett förslag på en transportbil som matchar kundens önskemål; både när det gäller utseende, utrustning, funktion och prisbild.

– Jag ser det som ett samarbete med kunden där vi gemensamt diskuterar oss fram till den bästa lösningen. Att kunden blir nöjd är det viktigaste för mig! Det är fantastiskt roligt när man känner att det “klickar” med kunden, att bygga långsiktiga kundrelationer är en otroligt viktig del av mitt jobb.

När alla detaljer diskuterats och ordern har lagts, levereras transportbilen till oss på Otto Olssons Bil; en del av utrustningen är färdigmonterad medan en del monteras på plats hos oss.

– När du som kund hämtar din nya bil är den fix färdig! säger Håkan glatt. Med full utrustning, företagslogotyp och alla detaljer, så att du är helt redo att rulla ut på vägarna, på väg mot nya uppdrag!

Smidigt samarbete till kundens fördel

Stefan Hermansson är vår ansvarige för reservdelar och en del av det verkliga järngänget här på Otto Olssons Bil! Med lång erfarenhet av branschen och vår verksamhet ser han till att våra kunders bilar snabbt och smidigt kan rulla ut på vägarna igen efter ett stopp i vår verkstad.

– Mitt fokus är att kunderna ska bli nöjda och glada, det är vad jag jobbar för! säger Stefan. Vårt mål är att genom ett effektivt och bra system underlätta för våra kunder, så att de inte ska behöva vänta, eller måste återkomma för att få reservdelen de behöver.

Genom bra kommunikation med kunden, kundmottagarna, serviceteknikerna i vår verkstad och återförsäljarna håller Stefan och hans kollegor på reservdelar full koll på att rätt reservdel finns hemma i lager.

– Vi förbereder inför en service eller reparation ungefär en vecka i förväg. Då har kundmottagarna intervjuat kunden och vi har fått en överblick över vilka reservdelar som behövs för arbetet i verkstaden. Det är ett riktigt team-work!

Stefan började jobba hos oss på Otto Olssons Bil 1983 och är en del av vår trogna medarbetarskara som följt med på vår tillväxtresa.

– Det har hänt väldigt mycket genom åren, berättar Stefan. Med utbyggnad av verksamheten och effektiviseringar av system och arbetsprocess. Mina arbetsdagar är väldigt varierade, vilket också gör jobbet så roligt! Jag möter många olika kunder och hanterar många olika bilmärken. Ingen dag är den andra lik!

Med god hand om blanka ytor

Att se bilarnas förvandling från dammigt matta till skinande rena – det är något som vår medarbetare Inger Pålsson verkligen gillar. Hon arbetar med rekonditionering här på Otto Olssons Bil och ser till att bilarna som rullas in i vår bilhall glänser som ädelstenar.

– Jag tycker det är så roligt att få sätta igång och göra i ordning, städa och polera bilarna, lacken och strålkastarna. Roligast är det med de bilar som är riktigt smutsiga! säger Inger med ett skratt. Då ser man verkligen skillnaden och resultatet av sitt arbete. Man har ju sina små knep för att få den där fina, blanka ytan.

Inger började här på Otto Olssons Bil för drygt fem år sedan. Tillsammans med kollegan Markus Wendel ser hon till att alla våra nya och begagnade bilar städas, tvättas, poleras och tas om hand innan de rullas ut till nya ägare.

– Vi är ett bra team som har ett gott samarbete, vi vet vad som ska göras, har en bra överblick och organisering. Det är oftast lite mer att göra inför våren, då många passar på att byta bil, men i stort sett har vi ett jämt flöde av bilar som kommer in under hela året, berättar Inger.

Hos oss på Otto Olssons Bil i Tomelilla hittar du ett brett utbud av begagnade bilar. Välkommen in för att kolla in det allra senaste!

En historisk blick i backspegeln

Intresset för ny teknik har alltid hängt med hos oss på Otto Olssons Bil, ända sedan företaget startades 1924. En mängd bilmärken har genom åren rullat från vår butik och bilhall ut till glada kunder runt om i Skåne. Mats Olsson, som tillsammans med sin bror Christer Olsson driver Otto Olssons Bil framåt, ger här en liten återblick på historien om våra bilmärken.

– När vår farfar Otto startade företaget sålde han Fordbilar, men det dröjde inte länge innan vi blev återförsäljare för det då nystartade AB Nyköpings Automobilfabrik (populärt uttryckt ANA), som monterade och marknadsförde ett antal bilmärken och var generalagent för Chryslerkoncernen i Sverige, berättar Mats.

Under de tuffa krigsåren hankade sig Otto och hans anställda fram, då efterfrågan på bilar minskade. När kriget tog slut öppnade sig marknaden igen och företaget kunde åter blomstra och växa. År 1947 styrde vi in på ytterligare ett vägval – försäljning och service av lantbrukstraktorer, något som fanns kvar inom verksamheten fram till början av 90-talet. Då lade vi ner lantbruksbiten för att satsa helhjärtat på bilarna. Idag är vi stolta återförsäljare av Mercedes, Opel och Kia.

– Vi har haft lite flax med agenturerna – vi kom in i rätt tid med Mercedes och även med uppstickaren Kia, säger Mats. Det hänger ihop med vår vilja att ligga i framkant och anamma ny och modern teknik.

Teknikerns förlängda arm visar vägen

Här är ett ansikte som säkert många känner igen! Fredrik Nilsson jobbar som kundmottagare hos oss och är en av de första du som kund möter när du besöker Otto Olssons Bil.

– Tillsammans med mina kollegor på kundmottagningen tar vi emot och vägleder alla kunder som besöker eller ringer hit för att ställa frågor och boka tid för service eller reparation, berättar Fredrik. Vi tar emot cirka 80-100 samtal om dagen och ger råd och service till våra kunder på plats.

En vanlig dag är runt 30 bilar inbokade för att tas omhand i vår verkstad. Fredrik förklarar hur arbetsgången ser ut:

– Kunden beordrar arbetet på sin bil och vi gör såklart ingenting utan att kunden gett klartecken. När jag tagit emot ett ärende tar jag det vidare till verkstaden. Teknikern där ser sedan över jobbet och vi återkopplar till kunden med en offert, berättar Fredrik. Man kan kalla oss på kundmottagningen för ”teknikernas förlängda armar”; i verkstaden har de stenkoll på det tekniska, medan vi har hand om de mjuka värdena. Kundkontakten handlar mycket om personkännedom.

Fredrik beskriver sig själv som en människokännare. Han har genom tidigare arbetslivserfarenheter inom både kundservice och vård och omsorg, lärt sig att läsa av, känna in och hantera olika typer av personer. Som en tillfällighet dök jobbet som kundmottagare här på Otto Olssons Bil upp – och Fredrik var väl bekant med oss sedan tidigare; hans far jobbade här i över 20 år.

– Jag började jobba här i november 2014 och trivs väldigt bra med både kollegor och arbetsuppgifter. I min roll är det mycket som ska lösas varje dag – ibland får man knepa och knåpa, nästan trolla lite för att det ska gå ihop och kunna hjälpa till på bästa sätt, säger Fredrik med ett skratt. Många kunder uttrycker sin tacksamhet och berömmer oss, vilket såklart känns jätteroligt! Vi jobbar alltid utifrån kundens behov – vi vill ha nöjda kunder och arbetar för att bygga långsiktiga relationer för framtiden!

Hitta till oss

Öppettider

Måndag - Fredag 09.00 - 18.00
Lördag 11.00 - 14.00
Söndag Stängt
Måndag - Fredag 07.00 - 16.00
Telefontid service 07.30 - 15.30
Måndag - Fredag 07.00 - 16.00